torsdag 5. februar 2009

Havana

Har funnet ut at hvis jeg tar ett år i utlandet etter vidregående, så skal jeg dra til Havana i Cuba. Jeg er sinnsykt lei av vinter, snø og kulde, nå vil jeg ha sol og varme :D Ulempen er at jeg ikke kan spansk, selv om undervisningen er delvis på norsk må jeg jo prate med andre utenfor skolen. De har spansk undervisning hvor man kan velge mellom spansk 1. eller spansk for vidrekommende, så det blir nesten slik som det er her på skolen. men jeg skal prøve å lære meg det grunnleggende, slik at jeg kan litt før den tid. En annen ulempe er at det koster 33 000,- i studieavgift! :O Jeg vet ikke om jeg klarer å spare så mye. jeg må nok kutte ut shoppingen og skaffe meg jobb :P For å ta ett semester i Havana får man 30 studiepoeng! og man får penga fra lånekassa. Så det er både positive og negative sider ved å studere i Havana. Men så har jeg ett og et halvt år på å bestemme meg :)

En annen mulighet er å studere på NTNU og reise utenlandsk det andre året. Da vil det være gratis hvis jeg drar til et land innenfor Europa. men da må jeg dra til et land hvor de har de fagene jeg studerer. Jeg har vertfall bestemt meg for å studere på NTNU (hvis jeg kommer inn), enten det blir etter vidregående eller etter ett år i Havana :)

8 kommentarer:

Sandra Mari sa...

Hvis du får deg en deltidsjobb og begynner og spare allerede nå, da tror jeg du kan klare det ;)

Esther sa...

ja, men det e jo så vanskelig å skaffe sæ jobb på Slain :S har prøvd før, men man må nesten være 18år.

Cecilie sa...

Det var dyrt da! :O
33000 kr, mye penger. Får begynne å spare tenker jeg.

Esther sa...

Ja, det er ekstremt mye. men det er selvfølgelig andre steder man kan reise til hvor det er billigere. men jeg har begynt å spare, og tror det kommer til å ordne seg ^^

Cecilie sa...

Det var jo bra da! Håper du klarer det :)

Esther sa...

^^,

Anett and RIcardo sa...

Du fårjostipend os lånekassen som dekk det meste da! :)æ skal te australia:D

Esther sa...

ja, det e sant. Uuh :) skal du dit rett etter vidregående? Australia har jeg også tenkt litt på, men dit er det enda dyrere. off, har lyst å fær til så mange plasser så det er vanskelig å bestemme seg ^^